Leesplezier is dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid !

Wist je dat creatief schrijven het leesplezier van kinderen kan bevorderen?!

Zou je op school ook veel meer willen inzetten op leesplezier? Doe je nog te weinig aan creatief schrijven?
Ik kan daarbij helpen!

Ik heb zelf altijd al graag gelezen en schreef als kind ook veel verhalen. In oktober 2021 is ‘mijn’ boek uitgekomen, genaamd de Rommelzolder. Een verhalenbundel met 17 auteurs en verhalen. Eén daarvan is mijn verhaal.

Daarnaast heb ik veel ervaring als juf en is het mijn missie om leesplezier over te dragen op kinderen én op leerkrachten en andere professionals!

Waarom zou je met me werken?

Cre-Edith, de naam zegt het al, ik hou van creëren. Creatief bezig zijn met taal en lezen is mijn passie. Het leuke van creatief schrijven is dat je nu gewoon eens een keer zonder de regels van je juf of meester mag schrijven.

Leesplezier en creatief schrijven versterken elkaar. Ook, of misschien wel juist, kinderen die lezen lastig vinden, kunnen hun ei kwijt in creatief schrijven.

Behalve creatief met taal, houd ik ook van creëren met materiaal. De combinatie in mijn bedrijf, met een creatief atelier, is ook op scholen goed te maken. Opdrachten kunnen gecombineerd worden en worden dan beiden door mij verzorgd. Dubbel creatief dus!

Pas op! Mijn enthousiasme werkt aanstekelijk!

 

De voordelen van mijn aanbod:

  • De leerkrachten en kinderen krijgen ideeën aangereikt en worden geënthousiasmeerd;
  • Ik heb lesbevoegdheid en de klas over;
  • Ik ben een schrijver wat helpt om de kinderen mee te nemen in mijn enthousiasme;
  • Kinderen leren op een andere manier naar boeken en creatief schrijven kijken, waardoor de kans op leesplezier vergroot is!
  • De kinderen leren dat ze echt wèl een creatief verhaal kunnen schrijven en dat er boeken zijn die bij hun passen.

 

Hoe werk ik in het onderwijs?

Ik heb jarenlang in het basisonderwijs gewerkt als leerkracht, dus voor een groep staan vind ik heerlijk. De workshops die ik doe zijn ook zeer geschikt voor het basisonderwijs en waar mogelijk naar behoefte aan te passen. Ook de onderbouw in het voortgezet onderwijs, is zeer geschikt, op alle niveaus.

Wat wil ik bereiken?

Mijn doel is om kinderen en leerkrachten te laten ervaren wat creatief schrijven eigenlijk is en hoe makkelijk je het kunt inzetten. Dat het anders is dan stellen uit de taalmethode bijvoorbeeld. Juist de combinatie van de verschillende onderwerpen uit de lessen (taal/wereldoriëntatie/etc.), passend bij wat je toch al doet, omzetten naar het bedenken en schrijven van verhalen, geeft de kinderen een boost. Zowel in woordenschat, creativiteit als in zelfvertrouwen.

Met welke vragen ben ik bezig binnen mijn werk?

Juist in deze tijd, waarin kinderen (mogelijk) een taalachterstand hebben, is leesplezier en creatief schrijven een prettige en nuttige manier om met taal bezig te zijn.

Het stukje zelf maken en ontdekken wat je kunt, is daarbij erg belangrijk. Ik betrek en inspireer ook graag de leerkrachten in mijn lessen. Op deze manier ervaren zij ook waarom het iets met je doet en hoe fijn het voelt om een prachtig verhaal te schrijven of een heel fijn boek te ontdekken.

Op welke manieren kan ik aansluiten bij de projecten van het voortgezet of primair onderwijs?

Ik werk het liefst op maat. Samen kunnen we kijken wat de behoeften zijn en hoe ik daarop kan aansluiten. Uiteraard heb ik ook zelf een heleboel lessen en ideeën.

Enkele reacties van mensen waarmee ik heb samengewerkt:

Leerkracht:

* De lessen van Edith zijn inspirerend, doeltreffend en uitdagend. En bovendien voor mij werkdruk verlagend. De leerlingen waren erg enthousiast.

* Dit jaar hadden wij op SBO Noorderlicht veel kinderen die met lezen op plusniveau lezen. Het werk dat wij voor onze pluslezers hadden was al behandeld en daarom waren we enigszins handelingsverlegen.Wij kregen van Edith leeskaartjes waar een beginzin op stond en zo konden de kinderen zelf een verhaal gaan schrijven.In het begin was het even wennen, maar drie lessen later zag je dat het enthousiasme van de leerlingen gegroeid was, ze met gemak een verhaal uit hun mouw schudden en het graag deelden met de klas.Enkel een beginzin en je bent een les verder.

Leerkracht:

Edith inspireert niet alleen, ze helpt kinderen, stimuleert ze om door te gaan en laat ze echt hun eigen verhaal schrijven. Daardoor heeft ieder kind ook echt een heel fijn gevoel.

Leerling:

Normaal gesproken vind ik schrijven niet leuk, maar nu wel! De oefeningen die ze doet zijn heel leuk.

Leerling: 

Je stopt zoveel ideeën in mijn hoofd, ik kan niet stoppen met schrijven!

Leerling:

Toen ik zei dat ik lezen stom vond, moest Edith lachen. Ze zei tegen me dat ik dan maar een verhaal moest schrijven wat ik wel heel leuk vond om te lezen. En dat is me gelukt ook.