Leesplezier is dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid !

Wist je dat creatief schrijven het leesplezier van kinderen kan bevorderen?!

Zou je op school ook veel meer willen inzetten op leesplezier? Doe je nog te weinig aan creatief schrijven?
Ik kan daarbij helpen!

Ik heb zelf altijd al graag gelezen en schreef als kind ook veel verhalen. In oktober 2021 is ‘mijn’ boek uitgekomen, genaamd de Rommelzolder. Een verhalenbundel met 17 auteurs en verhalen. Eén daarvan is mijn verhaal.

Daarnaast heb ik veel ervaring als juf en is het mijn missie om leesplezier over te dragen op kinderen én op leerkrachten en andere professionals!

Waarom zou je met me werken?

Cre-Edith, de naam zegt het al, ik hou van creëren. Creatief bezig zijn met taal en lezen is mijn passie. Het leuke van creatief schrijven is dat je nu gewoon eens een keer zonder de regels van je juf of meester mag schrijven.

Leesplezier en creatief schrijven versterken elkaar. Ook, of misschien wel juist, kinderen die lezen lastig vinden, kunnen hun ei kwijt in creatief schrijven.

Behalve creatief met taal, houd ik ook van creëren met materiaal. De combinatie in mijn bedrijf, met een creatief atelier, is ook op scholen goed te maken. Opdrachten kunnen gecombineerd worden en worden dan beiden door mij verzorgd. Dubbel creatief dus!

Pas op! Mijn enthousiasme werkt aanstekelijk!

 

De voordelen van mijn aanbod:

  • De leerkrachten en kinderen krijgen ideeën aangereikt en worden geënthousiasmeerd;
  • Ik heb lesbevoegdheid en de klas over;
  • Ik ben een schrijver wat helpt om de kinderen mee te nemen in mijn enthousiasme;
  • Kinderen leren op een andere manier naar boeken en creatief schrijven kijken, waardoor de kans op leesplezier vergroot is!
  • De kinderen leren dat ze echt wèl een creatief verhaal kunnen schrijven en dat er boeken zijn die bij hun passen.

 

Hoe werk ik in het onderwijs?

Ik heb jarenlang in het basisonderwijs gewerkt als leerkracht, dus voor een groep staan vind ik heerlijk. De workshops die ik doe zijn ook zeer geschikt voor het basisonderwijs en waar mogelijk naar behoefte aan te passen. Ook de onderbouw in het voortgezet onderwijs, is zeer geschikt, op alle niveaus.

Wat wil ik bereiken?

Mijn doel is om kinderen en leerkrachten te laten ervaren wat leesplezier betekent en wat creatief schrijven eigenlijk is. Dat het anders is dan stellen uit de taalmethode, bijvoorbeeld. Juist de combinatie van de verschillende boeken- en leestips en het bedenken en schrijven van verhalen geeft de kinderen een boost. Zowel in woordenschat, creativiteit als in zelfvertrouwen.

Met welke vragen ben ik bezig binnen mijn werk?

Juist in deze tijd, waarin kinderen (mogelijk) een taalachterstand hebben, is leesplezier en creatief schrijven een prettige en nuttige manier om met taal bezig te zijn.

Het stukje zelf maken en ontdekken wat je kunt, is daarbij erg belangrijk. Ik betrek en inspireer ook graag de leerkrachten in mijn lessen. Op deze manier ervaren zij ook waarom het iets met je doet en hoe fijn het voelt om een prachtig verhaal te schrijven of een heel fijn boek te ontdekken.

Op welke manieren kan ik aansluiten bij de projecten van het voortgezet of primair onderwijs?

In overleg is veel mogelijk. Samen kunnen we kijken wat de behoeften zijn en hoe ik daarop kan aansluiten. Uiteraard zijn mijn lessen nu ook al gemakkelijk in te zetten.

Enkele reacties van mensen waarmee ik heb samengewerkt:

Leerkracht:

* De lessen van Edith zijn inspirerend, doeltreffend en uitdagend. En bovendien voor mij werkdruk verlagend. De leerlingen waren erg enthousiast.

* Dit jaar hadden wij op SBO Noorderlicht veel kinderen die met lezen op plusniveau lezen. Het werk dat wij voor onze pluslezers hadden was al behandeld en daarom waren we enigszins handelingsverlegen.Wij kregen van Edith leeskaartjes waar een beginzin op stond en zo konden de kinderen zelf een verhaal gaan schrijven.In het begin was het even wennen, maar drie lessen later zag je dat het enthousiasme van de leerlingen gegroeid was, ze met gemak een verhaal uit hun mouw schudden en het graag deelden met de klas.Enkel een beginzin en je bent een les verder.

ALEXANDRA

Leerling:

Normaal gesproken vind ik schrijven niet leuk, maar nu wel! De oefeningen die ze doet zijn heel leuk.